uLAB

z Ceramiką na Ty ...

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2023-06-25 19:42:00

urs
Administrator
Dołączył: 2021-10-24
Liczba postów: 220
Windows 7Opera 95.0.0.0

Kamionkowe szkliwa żelazowe wg. Bernarda Leach

1519
źródło: książka przedstawiona tutaj

Kamionkowe szkliwa żelazowe - wg. Bernarda Leach'a
rzeczą najbardziej godną uwagi w przypadku trzech szkliw żelazowych, które japończycy nazywają kaki, tessha i tenmoku, jest ich ścisłe pokrewieństwo. czy są one na bazie ziemnej lub kamieni naturalnych, czy też wyprodukowane w sposób sztuczny, większość szkliw typu kaki i tessha może być przekształcona w tenmoku przez dodanie 5 do 10% wapna, czy popiołu drzewnego. inaczej mówiąc, wymagają jedynie dodatku niewielkiej ilości topnika, by złagodzić efekty metaliczne powstałe w wyniku utleniania na szkliwnej powierzchni. transformacje żelaza, które są podstawą tych szkliw, mogą okazjonalnie dać się zaobserwować tam gdzie pigment żelaza, poprzez skaleniowe szkliwo alkaliczne, wynurza dyskretnie swój ciemny brąz i przechodząc mutację od tessha do kaki, nabiera metalicznego połysku zdecydowanie bardziej śmiałego. dość wysoki procent skalenia wspomaga formowanie się kaki dobrej jakości, ale zbyt dużo krzemionki daje powierzchnię metaliczną dość brutalną. krzemionka pochodzenia roślinnego zawarta w popiołach wydaje się być lepiej dostosowana niż krzemień, czy kwarc.
szybkie schładzanie powoduje gwałtowną separację krystalizującą i jest bardzo ważne dla efektów ''oil spots'' szkliwa "pyłek herbaciany", tessha i tenmoku. kryjące kolory żelaza są czasami spowodowane krystalizacją wapna, kiedy wapno lub popiół drzewny dominują.

kompozycja chemiczna jednego z kamieni naturalnych używanego w Japonii do produkcji ''kaki'' jest następująca:
Kamień Kimaichi
- krzemionka 61
- tlenek glinu 21
- żelazo 5
- mangan 0.25
- tlenek wapnia 6
- magnez 0.22
- soda potasowa(?) 6 - (soude de kalium) | sproszkowany Kimaichi, gotowy do użytku, przypomina wyglądem cement portlandzki

w recepturach zaproponowanych w tabeli poniżej, możemy użyć  Cornish Stone zamiast skalenia. szkliwo osiada szybciej, ale nie zaobserwowaliśmy innych większych, czy korzystnych różnic. jako krzemionkę użyliśmy kwarc Wenger''a utartego na miałko z wodą. glina od Pike jest gliną typu ''ball clay'', białą, krzemionkową.
KAMIONKOWE SZKLIWA ŻELAZOWE
[btable][mrow]Nazwa[mcol]Skład[mcol]I[mcol]II[mcol]Utlenianie[mcol]Redukcja[mcol]Temp.\r\nwypału[mcol]Notatki\r\n[row]Pyłek \r\nherbaciany[col]Ochra surowa\r\nPopiół mieszany[col]50\r\n50[col][col]oliwka\r\nkryjące\r\noszronione[col]bardziej\r\nzielone[col]

1250°C\r\ncone 8

[col]przykład zmętnienia za sprawą\r\nkrystalizacji popiołu[row]Kaki [col]Skaleń\r\nPopiół mieszany\r\nKwarc\r\nFe2O3\r\nPopiół z trzciny\r\nOchra[col]30\r\n20\r\n-\r\n-\r\n25\r\n25[col]43\r\n30\r\n10\r\n17\r\n-\r\n-[col]czerwone\r\nrdzawe\r\nkryjące\r\n[col]od brązu\r\ndo czerni[col]1250-1320°C[col]wymaga wysokich temperatur\r\nutlenianie daje barwę oliwki \r\npo ciemny brąz przy lekkim wypale[row]Kaki\r\nHamada[col]Skaleń\r\nPopiół mieszany\r\nPopiół z trzciny\r\nFe2O3[col][col]33\r\n33\r\n25\r\n9[col]czerwone\r\nrdzawe\r\nkryjące\r\n[col]od brązu\r\ndo czerni[col]1250-1320°C[col]popiół z trzciny zastępuje\r\nkrzemionkę[row]Tessha\r\nHamada[col]Szkliwo cone 8\r\nKwarc\r\nFe2O3[col][col]61\r\n26\r\n13[col]brąz\r\nżelazowy\r\nodcienie\r\n[col]od brązu\r\ndo czerni[col]1250-1320°C[col]szkliwo pośrednie między\r\nTenmoku i Kaki[row]Tenmoku\r\nHamada[col]Szkliwo cone 8\r\nPopiół mieszany\r\nKwarc\r\nFe2O3[col][col]56\r\n8\r\n24\r\n12[col]głęboki\r\nbrąz\r\npo czerń[col]odcień\r\nchłodny[col]1250-1300°C[col]zmiana koloru spowodowana\r\ndodatkiem topnika. wypał w\r\nwyższej temp. cienkie warstwy\r\nprzekształcają się w kaki [row]Kaki\r\nKawai[col]Szkliwo cone 8\r\nKwarc\r\nFe2O3[col][col]75\r\n14\r\n11[col]czerwone\r\nrdzawe\r\nkryjące\r\n[col]od brązu\r\ndo czerni[col]1250-1320°C[col]by uzyskać największe\r\npodobieństwo, zredukować \r\nszkliwo c8 do ich składników[row]Tenmoku\r\nKawai[col]Szkliwo cone 8\r\nPopiół mieszany\r\nKwarc\r\nFe2O3[col]68\r\n9.5\r\n12.5\r\n10\r\n[col]62\r\n17\r\n12\r\n9[col]głęboki\r\nbrąz\r\npo czerń[col]odcień\r\nchłodny[col]1250-1300°C[col]receptury różnią się jedynie\r\ndodatkiem 10% popiołu[row]Tessha\r\n
i Kaki\r\nBouveriie[col]Skaleń\r\nWapno\r\nBiała glina\r\nKwarc\r\nFe2O3[col][col]21\r\n16\r\n26\r\n26\r\n12[col]brąz\r\nżelazowy\r\nbłyszczący\r\nodcienie\r\n[col]odcień\r\nchłodny[col]1250-1300°C[col]by uzyskać szkliwo Kaki\r\nnależy dodać 4% żelaza[/btable]

mam problem z dokładnym ustaleniem wymienianego w tabeli ''Szkliwa cone 8''. w tekście nie pojawia się żaden konkretny odnośnik, znalazlam jedynie, w kolejnej tabeli, bazę szkliwną o nazwie ''szkliwo cone 8 wapniowe'', którego skład przytaczam:
szkliwo cone 8 wapniowe
- kaolin 10
- wapno (palone) 20 (tlenek wapnia)
- kwarc 30
- skaleń 40
opis: szkliwo standardowe, dobra baza dla dodania tlenków metali. lekko mleczna.

postaram się znaleźć jakieś usciślenia...
kilka testów dotyczących szkliwa "pyłek herbaciany" można znaleźć tutaj
test szkliwa "Tessha Bouverie" tutaj
szkliwa "Kaki Bouverie" tutaj
szkliwa typu "Kaki" tutaj

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
shinobiseikatsu - farmingproject - vademecum - dragonsworld - black-horse-spedition