uLAB

z Ceramiką na Ty ...

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2021-11-09 15:07:30

urs
Administrator
Dołączył: 2021-10-24
Liczba postów: 220
Windows 7Opera 80.0.4170.63

Hans COPER - Modernizm

2159
... esencja formy, esencja ceramiki ...
dzisiaj... Hans Coper, jeden z najwiekszych, jeśli nie największy ceramik epoki Modernizmu. bliski wartościom estetycznym architektury miejskiej i współczesnego design''u, porzuca użytkowość ceramiki na rzecz formy. jego naczynie ceramiczne staje się rzeźbą.
zapraszam zatem do tego świata, w którym dominuje kompozycja, linia i materia.

Coper.jpg - Hans Coper, 1920-1981
HANS COPER, Niemcy - KAMIONKA
urodził się 8 kwietnia 1920r. w Chemitz (w latach 1953-1990 Karl-Marx-Stadt), wraz z rodziną przenosi się do Reichenbach, Drezdna i Leipzig. w 1939r opuszcza Niemcy i przybywa do Anglii jako żydowski uchodźca, jednak jako obywatel wrogiego państwa zostaje aresztowany i deportowany do Kanady. powraca do Anglii w 1941r. wraz z Korpusem Pionierów, wcielony do Armii Brytyjskiej. zostaje zwolniony ze służby wojskowej w 1943r z powodu stanu zdrowia. w 1946r poszukując zatrudnienia przypadkowo spotyka Lucie Rie, austriacką emigrantkę, i tak zaczyna się równoległa, kolejna, nieprawdopodobna historia ceramiki przez duże "C" ...

Coperpots.jpg


2218

... nie mając żadnego ceramicznego doświadczenia i przygotowania rozpoczyna pracę w Albian Mews Pottery jako asytent Lucie Rie. początkowo pomaga jej w produkcji naczyń użytkowych, ale bardzo szybko, zachęcany przez Lucie, zaczyna poszukiwać własnych rozwiązań, bardziej osobistych, skłaniających się zdecydowanie ku rzeźbie. współpraca była owocna i korzystna dla obojga. o podobnej ''kontynentalnej'' wrażliwości ukształtowanej wartościami estetycznymi Bauhausu, odrzucając standard "Sung" (powrót do tradycji chińskich i koreańskich, tak typowy dla B.Leach'a) wspierają się wzajemnie w swoich modernistycznych poszukiwaniach. współpraca ta trwała przez trzynaście dobrych lat.

coper_LR1.jpg coper_LR2.jpg coper_LR3.jpg
http://vads.ahds.ac.uk/collections/CSC.html
L: wazon kamionkowy toczony na kole, lata50e. wys.16.5cm,  nieszkliwiony, brzeg wykończony manganem.
© Mrs. Jane Coper/Crafts Study Centre
S: wazon kamionkowy toczony na kole, lata 50e, wys.17.8cm, górna część  wykończona manganem,  wnętrze nieszkliwione.
© Mrs. Jane Coper/Crafts Study Centre\
P: wazon kamionkowy toczony na kole, lata 50e, wys.12.1cm, biała angoba, żłobienia i górna część  wykończone manganem.\
© Mrs. Jane Coper/Crafts Study Centre

... w 1958 roku Hans Coper otrzymuje obywatelstwo brytyjskie i przenosi się do Digswell, Hertfordshire, gdzie zakłada własną pracownię ceramiczną. aktywny społecznie, jest jednym z założycieli działającej tam grupy architektonicznej. we wczesnych latach 60tych wykonuje dwie ogromne kompozycje ścienne z płyt ceramicznych,  realizuje kilka mniej znaczących zamówień architektonicznych, projektuje także szeroką gamę unikatowych tkanin. powraca do Londynu w 1963 roku gdzie rozpoczyna pracę nauczycielską w Camberwell School of Art, a w 1966 w Royal College of Art. opuszcza ponownie Londyn w 1967r, wyjeżdża do Frome, Somerset, i tam umiera W 1981 roku.


2283
... jego formy ceramiczne były konstruowane z prostych elementów toczonych na kole. potem cięte, ''niszczone'', ponownie były łączone w bardziej skomplikowane, złożone kompozycje. bardzo często nieszkliwione, pokryte angobami wg. własnej receptury o charakterystycznym kremowym kolorze. surowa kamionkowa powierzchnia natarta tlenkami metali, głównie tlenkiem lub węglanem manganu, przypomina często, swoim matowym aspektem, nieobrobiony naturalny kamień.
Formy, chociaż tworzone w sposób metodyczny, przemyślany i dokładny, nigdy nie były staranne, czy perfekcyjne.
Hans nie lubił niczego pozostawiać przypadkowi, chciał kontrolować każdy etap procesu tworzenia, nawet wpływ pieca na swoje przedmioty w trakcie wypału.
mówił o sobie:

  • "... zajmuję się bardziej wyciągnięciem esencji, istotą ceramiki, niż eksperymentowaniem, czy badawczymi poszukiwaniami ...
    koło narzuca pewną organizację, oszczędność, dyktuje limity, ograniczenia, wprowadza rozpęd i ciągłość. koncentrując się na kilku wariantach prostych tematów, staję się częścią procesu: uczę się operować wrażliwym instrumentem, który być może odzwierciedla moje doświadczanie teraźniejszej egzystencji - w tym fantastycznym stuleciu ..."

CH-art1.jpg CH-art2.jpg CH-art3.jpg
L: brak info...
S: Potrójny wazon - 1958, kamionka toczona na kole,  wys. 35.5x20x20.5cm
3 pojemniki o różnej wysokości sugerują typowo japońskie użycie 3 kwiatów lub liści o różnej wysokości w klasycznej kompozycji roślinnej, znanej jako ikebana.  © The Newark Museum
P: Wazon Monumentalny - ok. 1966- 1970, kamionka toczona na kole, wys. 50.2cm. © Gabriel Forbes-Sempill



2545
... techniki wielkich mistrzów ...
CH-trojnog.jpg Hans Coper - wazonowy trójnóg, ok.1956

  • gliny
    poza pierwszymi pracami i ceramiką użytkową wykonywaną wraz z Lucie Rie, Hans używał jedynie dwóch różnych glin: białej do naczyń jasnych i drugiej, kolorowanej do czarnych, na bazie masy białej. biała masa ceramiczna to "Materiał T", ball clay zawierający gruby szamot i białą glinę ogniotrwałą. do produkcji gliny kolorowanej do ciemnych przedmiotów, Hans modyfikował "Materiał T" według poniższej receptury:
    - "Materiał T" 73.2%
    - glina czerwona 18.3%
    - dwutlenek manganu 1.2%
    - kaolin 7.3%
    glina ta po wypale, gdy nie jest pokryta angobą, daje szarawy czerwony brąz, z jasnymi wtrąceniami szamotu.
    angoby i barwniki
    angoba biała Hansa była złożona z białego skalenia (węglan wapnia*)(?) i z kaolinu, w proporcjach które są do dzisiaj nieznane. składniki wymieszane były z wodą do gęstości ciekłej śmietany. Hans dodawał odrobinę gumy arabskiej w proporcji: łyżeczka do kawy na ok. 500cm³ angoby, aby zapewnić jej przyczepność do powierzchni suchego naczynia. angoby, z reguły nakłada się na surowy wyrób o tak zwanej twardości ''skóry'', ale Hans nakładał angobę na przedmioty wyschnięte ''na kość''. guma arabska była więc jak najbardziej wskazana. do nakładania Hans używa przeróżnych pędzli i pędzelków, szczotek, miotełek, a najchętniej prawdziwych budowlanych pędzli malarskich. dla przedmiotów czarnych barwnik stwanowiła mieszanina dwutlenku manganu i tlenku żelaza pod postacią żółtej ochry, w proporcjach mniej wiecej 3 do 2, plus woda i guma arabska. wnętrza naczyń były barwione poprzez wlanie tej mieszanki dzbankiem do środka, i po kilku szybkich ruchach wylaniu nadwyżki.
    wypał
    wszystkie przedmioty wypalane były w piecu elektrycznym w 1250°C, przy użyciu stożka Segera nr.8.

CHpiecz1.jpg CHpiecz2.jpg CHpiecz3.jpg
pieczęcie Hansa Coper'a

* może tu chodzi o skaleń wapniowy? niestety, nie ma ściślejszych informacji.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
armiakrajowa - black-horse-spedition - quantummta - twojstarymta - farmingproject