uLAB

z Ceramiką na Ty ...

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2021-11-09 15:19:22

urs
Administrator
Dołączył: 2021-10-24
Liczba postów: 220
Windows 7Opera 80.0.4170.63

Lucie RIE - ceramika XXw

1020
... wdzięk, urok i elegancja ...
przedstawiam ją z ogromną przyjemnością, tym bardziej, że wracamy do najciekawszej i najbardziej fascynującej artystycznie, moim zdaniem, epoki zeszłego stulecia - modernizmu. owoce ówczesnych refleksji, ustalone wtedy ''nowe'' wartości estetyczne, tak naprawdę obowiązują do dziś. funkcjonalizm, puryzm, prostota form, choć czasem zabarwione różnymi modami, jak powrót do linii z lat sześćdziesiątych, pozostają wciąż aktualne.

Rie.jpg - Lucie Rie, 1902-1995
LUCIE RIE, Austria - KAMIONKA, PORCELANA
urodziła się 16 marca 1902r. w Wiedniu, nazwisko panieńskie Gomperz, w rodzinie zamożnych intelektualistów wiedeńskich zaprzyjaźnionej m.in. z Sigmund Freud''em (jej ojciec, profesor - specjalista laryngologii).
w 1922r Lucie, porzucając pomysł kontynuacji lekarskich tradycji rodzinnych, decyduje się na wstąpienie do wiedeńskiej ''Kunstgewerbeschule'' (Szkoła Rzemiosła Artystycznego przy ''Secesji Wiedeńskiej''). jest zafascynowana ceramiką toczoną na kole.
studiuje pod kierunkiem Michael''a Powolny, dbającego bardziej o naukę pod względem technicznym niż estetycznym. jednak jej prace były bardzo wysoko ocenione przez wybitnego architekta Joseph''a Hoffmana, współzałożyciela ''Secesji Wiedeńskiej'',  który w 1925r wysyła je do Paryża na wielką Światową Wystawę pod nazwą "Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Współczesnej" (-> narodziny "Art Déco")
i tak rozpoczyna się ta nieprawdopodobna historia ceramiki przez duże "C" ...

Riepots.jpg



1028
.. sukces przychodzi szybko, wystawia we Francji, we Włoszech i w rodzimej Austrii. jej prace wykazują duże wyczucie formy. odważnie łączy modernistyczną estetykę ze śmiałym podejściem do techniki, do czego zachęcił ją i przyuczył M.Powolny. niezależnie, czy ceramika użytkowa, czy dekoracyjna, Lucie zawsze myśli o domowych wnętrzach, produkuje "garnki do domu".
pracuje z fajansem, surowymi szkliwami nakładając je na niewypaloną glinę. nie ma własnego pieca i prace musi dowozić do wypału. surowe szkliwa stają się cechą charakterystyczna jej ceramiki z tego okresu ... i wypał, jednorazowy.

RL_Fwazon.jpg
Lucie Rie,  fajansowy wazon  1928-1930, wys.21.4cm


1050

... w 1926r, po ukończeniu szkoły, Lucie wychodzi za mąż, za Hans''a Rie (1901-1985) młodego biznesmena i jednocześnie przyjaciela domu. zbyt różni,  niewiele ich łączy i Lucie nieprzekonana do małżeńskich związków poświęca się całkowicie swojej ceramicznej pasji. w 1938 uciekając przed nazistowskimi reperkusjami udają się razem do Londynu z intencją przedostania się do Ameryki lecz tam drogi ich się rozchodzą - Lucie decyduje pozostać w Anglii, Hans wyjeżdża do Stanów. rozwodzą się za obopólnym porozumieniem w atmosferze przyjaźni.

Lucie odkrywa Anglię, jej reputacja jeszcze tutaj nie dotarła. po Wiedniu, uznaje ją za stymulującą, choć niekoniecznie podatną na odbiór jej prac, a całą aktywność ceramiczną zdominowaną przez osobę Bernard''a Leach''a. zostają przyjaciółmi, ale jego ciężki, silnie orientalny i surowy styl wywarł na nią niezbyt korzystny wpływ. dopiero później, jak sama przyznała, nauczyła się przyjmować jego uwagi i opinie selektywnie.
ogólny nastrój i tendencje były jednak zachęcające. ogromna potrzeba reform dla wzornictwa, nacisk na rozwój twórców indywidualnych, walka o podniesienie wartości społecznej i moralnej rzemiosła, jednym słowem zanosiło się na zmiany w angielskiej sztuce i tradycji rzemieślniczej. Lucie korzystała z istniejących klimatów, ale jej własne prace zachowały ślad wpływów kosmopolitycznych, miejskich, opartych na formach ukierunkowanych architektonicznym spojrzeniem.
w czasie drugiej wojny światowej Lucie produkuje ceramiczne drobiazgi, guziki, biżuterię, dopiero później, w połowie lat czterdziestych, powraca do ceramiki użytkowej. pojawiają się między innymi słynne owalne misy i salaterki. te niewielke lecz zdecydowane przekształcenia konwecjonalnych form ukazują jej ogromną inteligencję i łatwość z jaką się poruszała na granicy funkcjonalności i formy ...

RL_misa.jpg RL_bowl.jpg - owalne misy kamionkowe
1. ok.1955r, 22x11.5cm   -   2. ok.1957r, śr.22.4cm


1092
.. w 1946 do pracowni Lucie Rie przyszedł Hans Coper (1920-1981), inżynier tekstylii, również uciekinier z nazistowskich Niemiec, w poszukiwaniu pracy. Lucie namówiła go by zajął się ceramiką i wkrótce zaczęli pracować razem. Coper był świetnym antydotum na niekorzystny wpływ wywarty na nią przez Leach''a, rozumieli się doskonale. Lucie ceniła prace Hans''a wyżej niż swoje własne, ja jestem garncarzem - mówiła, a on jest artystą. pracowali razem do 1958r, a przyjaźń zachowali na zawsze.\r\nw 1948 Lucie otrzymała piec elektryczny i porzuca wyroby fajansowe, zaczyna produkować kamionkę i porcelanę. dawały one większy zakres możliwości uzyskania różnych efektów szkliwnych. pozostaje wierna ceramice użytkowej, uważa że jej przedmioty są jedynie funkcjonalne lecz jej formy wykazują silne tendencje rzeźbiarskie. wprowadza też nową technikę dekoracyjną: sgraffito, która subtelnie kontrastuje z białymi szkliwami, i która nawiązuje do ówczesnej angielskiej sztuki abstrakcyjnej. i w zasadzie od tego momentu tworzy ceramikę, która buduje jej przyszłą reputację i uznanie. w 1950 wystawia wspolnie z Hans''em Coper w ''Berkeley Gallery'', bierze udział w ''Festival of Britain'' w 1951r, uczestniczy w wystawach w Milanie, Amsterdamie, w Stanach zjednoczonych, i w przełomowej dla niej ''Arts Council'' w 1967. w 1969 otrzymuje tytuł doktora i dyplom honorowy ''Royal College of Art''.

RieLeach.jpg - po lewej wazon B.Leach''a, po prawej L.Rie <│> i H.Coper''a - CH-vase.jpg 
błyszczące, początkowo białe, butelkowe formy stają się przedmiotami najbardziej charakterystycznymi dla tego okresu. toczone były z dwóch części, a po 1967 z dwóch różnych glin, spiralnie skręconych, pokrytych szkliwem wulkanicznym. nie wszystkie jej prace były udane, a poziom wystawianych prac bardzo nierówny.
przez jakiś czas, w latach 1960-1971, jest nauczycielem w ''Camberwell School of Arts and Crafts'', ale zbyt rygorystyczna nie zyskuje sobie sympatii studentów. miała paru bliskich przyjaciół, jednak zawsze znalazła czas dla każdego, kto poważnie zainteresowany był ceramiką. wystawia i pracuje pomimo podeszłego już wieku. w 1989 wspólnie z Issey Miyake, znanym projektantem mody, wystawia w Japonii. działalność ceramiczną kończy z początkiem lat 90tych. umiera w swoim domu, 1 kwietnia 1995 roku. niektóre z jej prac można oglądać w ''Victoria and Albert Museum'' - Londyn, ''Dartington Hall'' - Devon, ''Paisley Museum'' i w galeriach sztuki.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
shinobiseikatsu - farmingproject - twojstarymta - vademecum - armiakrajowa